COMUNICA'T. UN PROGRAMA PER AJUDAR A COMUNICAR-SE DE MANERA AUTÒNOMA

A través del programa COMUNICA’T, 23 persones del nostre Centre Ocupacional han estat ateses per millorar la seva relació amb l’entorn. Persones amb uns perfils molt determinats; que per motius de trastorn o malaltia, no tenen llenguatge oral o en queden privats, tant des de l'inici com de la meitat de la seva vida, en cas d’una alteració sobrevinguda, quan el llenguatge ja estava instaurat.

El llenguatge oral és una de les formes bàsiques per comunicar-nos amb l'entorn; ens permet expressar i interactuar d'una forma ajustada a les nostres necessitats, perquè de forma general, les persones naixen dotades de llenguatge oral i gestual, que s’aprèn i madura durant les diferent etapes de desenvolupament, fins arribar a la consecució d'una forma ajustada a l'entorn i persona.

La falta de llenguatge oral pot ser total o parcial, presentant dificultats de comunicació a nivell articulatori i fonatori. La falta de llenguatge i per tant de comprensió en alguns casos, i d'expressió del que una persona necessita, sent i desitja, pot desencadenar en frustració i certes alteracions de conducta que sorgeixen de l'encapsulament que es pot sentir estant privat del que ens lliga al món.

A l’Associació AREMI i gràcies al programa COMUNICA’T finançat per la COSPE23 que gestiona el Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, s’ha treballat amb persones amb privació de llenguatge, identificant i valorant d’entre els múltiples dispositius, sistemes i recursos existents, els que afavoreixen la interacció comunicativa perquè pugui dur-se a terme de manera autònoma.

Tant els sistemes augmentatius com els alternatius, permeten que persones amb dificultats de comunicació, puguin relacionar-se i interactuar amb els altres, manifestant les seves necessitats, podent participar en la societat en igualtat de condicions, drets i oportunitats.

el 19-12-2023